Ronddolen door Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Christian Rooij - WaarBenJij.nu Ronddolen door Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Christian Rooij - WaarBenJij.nu

Ronddolen door Noorwegen

Door: Christian

Blijf op de hoogte en volg Christian

12 September 2014 | Noorwegen, Bergen

Inmiddels zit ik alweer een paar weken in Budapest, Hongarije. Aangezien er echter nog méér dan genoeg over Noorwegen te vertellen valt, negeer ik dit feit voor het moment. Sinds mijn laatste weblog is het bijzonder druk geweest, aan de ene kant met het werken aan / afronden van het Language Lab project, aan de andere kant met het rondreizen door Noorwegen. Nadat de eerste paar weken redelijk rustig waren verlopen, kwamen mijn reisplannen in de tweede helft van mijn verblijf eindelijk tot uitvoering. Voornamelijk in de weekenden heb ik aardig wat rondgereisd, ook met Ruben, die een weekje bij mij heeft gelogeerd. In deze weblog zal ik het daarom verder hebben over de weekenden die ik heb doorgebracht in Oslo, Kristiansand, Bergen en Stavanger.

Voordat ik verderga is het essentieel dat ik eerst iets over IAESTE vertel. IAESTE staat voor The International Association for the Exchange of Students for Technical Experience, en is een organisatie die zich richt op het mogelijk maken van technische stages voor studenten in het buitenland. Wereldwijd zijn er zo'n 100 landen bij aangesloten en in veel landen wordt alles volledig geregeld door studenten. De lokale IAESTE commissies zorgen ervoor dat er stages vergaard worden, en via het internationale netwerk worden al deze stages vervolgens uitgewisseld. Wanneer de internationale studenten bezig zijn met de stage, zorgt IAESTE ook voor hulp en afleiding in de vorm van bijeenkomsten, culturele weekenden, et cetera. Doordat IAESTE praktisch gezien een studentenorganisatie is, is het geheel een stuk minder formeel dan dat het via deze beschrijving lijkt. Via IAESTE heb ik dus zowel de stage in Noorwegen als in Hongarije kunnen regelen, waar ik behoorlijk dankbaar voor ben.

Nu terug naar de reisjes. De eerste reis die ik ondernam was een weekendje naar Oslo. Een van de redenen om naar Oslo te gaan, was een barbecue van de IAESTE Oslo commissie die vrijdagavond. Wederom moest ik hiervoor de ruim vier uur durende busreis overleven, wat dankzij het uitzicht geen ramp was. De barbecue vond plaats op de grote Blindern campus, net buiten het centrum van de stad. Dit zorgde voor een prachtig uitzicht tijden het aangebrande worstjes eten en het volleyballen. Want dat doen Noren tijdens een barbecue.

Na de barbecue gingen we naar het IAESTE kantoor in het heftig-bebladerde Natuurkundegebouw. Aangezien het bijna vakantie was, had de lokale commissie nog een verzameling sterke drank staan die best op mocht. Aangezien ik die avond nog mijn hostel moest vinden, besloot ik om niet al te gek te doen, en in plaats daarvan het curieuze(en beruchte) drinkgedrag van Noren te gaan observeren. Doordat alcohol in Noorwegen onredelijk duur is, gaan mensen er op een andere manier mee om; wanneer er wordt gedronken, wordt er ook meteen goed gedronken, niet zomaar 'voor de lol'. Dit alles werd aangewakkerd door de andere twee stagiaires die aanwezig waren, een Ier en een Fin, die beide beweerde tot het volk te behoren dat het grootste aantal liters alcohol per jaar verorbert. Leuk detail: je maaginhoud ledigen na een te grote hoeveelheid alcohol genuttigd te hebben werd volgens onze Fin ook wel international benoemd als "Speaking Norwegian". Al-met al viel het gelukkig wel mee, maar het was grappig om te zien dat de toch wel teruggetrokken Noren onder de invloed van alcohol een stuk openhartiger waren dan dat ik tot nu toe had gezien.

Rond 2u 's nachts - het begon alweer licht te worden, vertrokken we van de campus terug naar het centrum waar de meeste studenten een woning/slaapplek hadden. Het was een aparte gewaarwording om 'midden in de nacht' - de omgeving gedroeg zich als nacht, maar door het langzaam terugkerende licht leek het eerder 8u 's morgens, de stad te ontdekken. Na het afscheid stond ik voor de taak om mijn hostel te vinden - zonder kaart, moederziel alleen in een semi-grote stad, iets of wat aangeschoten, en omringd door dronken, gênante mensen (tss, Noren zeker). Wat inzicht in hedendaagse stadsplanningen, een incompleet kaartje van de omgeving en mijn richtingsgevoel hielpen gelukkig. Tegen de tijd dat ik aankwam bij het hostel(3:30?), scheen de zon weer volop. Ik was bijzonder blij dat het hostel ook daadwerkelijk een 24u check-in mogelijkheid had. De opmerking "Ja, ehm, ik zou hier eigenlijk om 21u zijn, maar het is iets uitgelopen" - was gelukkig geen probleem. Beter nog, aangezien ik praktisch gezien de eerste was die die dag incheckte, kreeg ik een lege kamer toegewezen gekregen. Een kamer met 30 bedden. Allemaal voor mij alleen. De nacht erop, waartijdens de 29 andere bedden wel bezet waren, was minder comfortabel.

Oslo was voor de rest best aardig. Het heeft vooral dat te bieden, wat iedere andere Europese stad ook te bieden heeft: drukke winkelstraten, enorme parken, een semi-beroemd plein om de 500 meter, hier- en daar een paleis, enzovoort. Wat interessanter vond ik zelf het schiereiland tegenover het centrum van Oslo, waar de stadslui doorgaans hun vrije tijd doorbrengen. De kustlijn was prachtig, het openluchtmusea met eeuwenoude Noorse bouwwerken en Viking geschiedenis interessant, de afwezigheid van toeristen verfrissend.

Enkele weken na mijn reis naar Oslo, organiseerde IAESTE een South Coast Weekend in Kristiansand. Kristiansand ligt een lutiele 50 kilometer ten zuiden van Grimstad, en is met haar 85.000 inwoners maar liefst de 5-na-grootste stad in Noorwegen! Een ware metropool dus. Wat tijdens het weekend al snel duidelijk werd, was dat de omstandigheden niet altijd even goed zijn in het zuiden van Noorwegen. Grimstad mag dan wel het meeste aantal zonuren van het land hebben, Kristiansand leek de regen en wolken te ontvangen die Grimstad bespaard bleven. Een van de hoogtepunten, zoals werd belooft, was een Noorse South-Coast Style barbecue. Wegens de regen en andere onvoorziene omstandigheden(KUCHslechteplanningKUCH), bleek de Southern-style barbecue uiteindelijk neer te komen op het klaarmaken van diepvrieshamburgers op wegwerpbarbecues, boven op de top van een heuvel en in de mistige regen, naast een GIGANTISCH kanon gebouwd door de Nazi's. Nodeloos om te zeggen, ik heb nog nooit zulke goede hamburgers gehad. Zeker weten de moeite waard, prima weekend gehad.

Tenslotte was begin juli Ruben een weekje bij mij op bezoek. Gedurende het weekend hebben we een korte rondreis door het zuiden van Noorwegen gemaakt. Hierbij was niet zozeer de bestemming, maar vooral de reis zelf het doel; eerst reisden we van Grimstad naar Oslo te bus, vervolgens van Oslo naar Bergen met de trein, daarna van Bergen naar Stavanger met de bus+boot, en tenslotte van Stavanger terug naar Kristiansand weer met de bus. Ieder stukje van de reis was zo cinematisch als een film; de rotsige oostkust richting Oslo, dwars door de bergen van Noorwegen naar de westkust, met de bus+boot door de fjorden ten zuiden van Bergen, en tenslotte weer via de grillige zuidkust terug naar Kristiansand en Grimstad. Ow, en tussen het reizen door hebben we natuurlijk ook nog No. 1, 2, 4 en 5 op de ranglijst van de grootste steden van Noorwegen bezocht uiteraard.

Mijn laatste reis in Noorwegen zelf was naar de Noordpool. Bijna. Binnenkort meer.

  • 12 September 2014 - 01:21

    Christian Van Rooij:

    Ah, om alle foto's van dit verhaal te bekijken, klik op "Ga naar het overzicht", hierboven.

  • 12 September 2014 - 08:41

    Els Verstappen:

    Ja, ja, Christian, je kunt prima je verhalen aan je verslag kwijt.
    Het lijkt of ik het zelf mee gemaakt hebt, Zo goed kan je vertellen.
    Het is natuurlijk fijn dat je die kans hebt gekregen.
    Alles mee maken wat op je weg komt is ervaring rijker.
    Ga zo door!
    Succes met alles wat je nu ( ga) doen.
    Groetjes Els

  • 12 September 2014 - 11:31

    Nelly En Jan:

    Christian

    wat een prachtig verslag en wat heb je weer veel gezien in Noorwegen.
    we kijken uit naar het volgende verslag.

    pap en mam

  • 13 September 2014 - 22:13

    Margreet Van Rooij:

    Hallo Christian,

    Door het schrijven van zo'n verslag beleef je natuurlijk zelf weer je hele reis. Geweldig! Een mooi aandenken voor jou en dank dat wij op deze manier een stukje met je mee mogen reizen, door dit oneindig groot en ruig land.
    Succes en geniet ook van Budapest (en omgeving)

    Margreet en Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Christian

Actief sinds 01 Juni 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 10047

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Reizen en werken in Europa

Landen bezocht: