Slapeloze aankomst - Reisverslag uit Grimstad, Noorwegen van Christian Rooij - WaarBenJij.nu Slapeloze aankomst - Reisverslag uit Grimstad, Noorwegen van Christian Rooij - WaarBenJij.nu

Slapeloze aankomst

Door: Christian

Blijf op de hoogte en volg Christian

01 Juni 2014 | Noorwegen, Grimstad

Inmiddels zit ik goed en wel op locatie voor mijn stage voor de komende twee maanden te Grimstad, Noorwegen. Laat ik bij het begin beginnen.

De reis hiernaartoe was op zijn zwakst gezegd noemenswaardig. Doordat de bus die ik moest hebben alleen in de ochtend vertrekt en mijn vliegtuig pas in de nacht zou landen, had ik besloten om de nacht door te brengen op het vliegveld van Oslo. Gelukkig was ik niet de enige: menig reiziger had hetzelfde idee gekregen en deed een vergeefse poging om wat slaap te krijgen op het vliegveld. Vrijwel ieder bankje van de vele restaurants op het vliegveld (Starbucks!) was bezet door mensen die op een zo comfortabele manier (nog steeds oncomfortabel) de nacht wilden doorbrengen. Tevens lagen hier en daar halve gezinnen opgerold op de grond om toch maar wat slaap te vatten. Het had al met al vooral veel weg van een daklozencentrum. Aan dit alles heb ik mezelf maar niet gewaagd: ik had genoeg boeken en een laptop bij om mezelf de gehele nacht te vermaken.

In de ochtend ben ik doorgereisd naar het centrum van Oslo, om van daaruit de bus te pakken naar Grimstad. Wederom vijf uur lang knikkebollen en af- en toe iets opvangen van het prachtige landschap dat om me heen voorbij trok. Mijn eerste impressie van Noorwegen, was dat alles goed geregeld is. Een schone omgeving, nette mensen en bussen die prima op tijd rijden - zoals mijn buschauffeur die op een busreis van vijf uur vrijwel exact op tijd aankomt. Je kunt op zich wel merken dat de welvaart aanwezig is. Het landschap dusver is verder fantastisch; rollende en rotsige heuvels, talloze meren en eilanden, en BOMEN - bomen zo ver het oog reikt. De hoeveelheid tunnels die bedoelt zijn om het rotsige landschap toch wat beter begaanbaar te maken voor auto's, is ook het vermelden waard.

Mijn busreis eindigde in Grimstad. Grimstad is een Noorse 'stad' (lees: klein dorpje) ongeveer 250 kilometer ten zuiden van Oslo. Idyllisch is de beste term ervoor. Wederom een heuvelachtig landschap vol bomen en rotsen, overwegend witte houten huizen die doorgaans half zijn geïntegreerd met de heuvel waar ze op gebouwd staan, en een haven vol vissersscheepjes (correctie: luxe recreatie bootjes). Grimstad blijkt bovendien het stukje Noorwegen te zijn met de meeste zonuren per jaar. De afgelopen dagen was het dan ook al ontzettend zonnig, met een strakblauwe lucht, pakweg 19-20 graden en een zacht briesje. Mijn voorkeur gaat uit naar -10 en een meter sneeuw, maar ik zie het voor deze keer door de vingers. Doordat Grimstad een stuk noorderlijker ligt dan Nederland, wordt het hier pas tegen middernacht echt donker, waarna vóór 4 uur 's nachts de vogels weer beginnen te fluiten..

Eenmaal aangekomen in Grimstad, werd ik opgewacht door het ontvangscommitee van IAESTE - de organisatie die me heeft geholpen met het vinden van de stage. Een groot aantal dingen moesten die dag nog geregeld worden, zoals het aanvragen van een belastingnummer, de sleutel voor mijn kamer ophalen, een SIM kaart regelen, kort kennismaken met mijn begeleiders, etc. Ondanks vervelende ervaringen met eerdere stagiairs, verliep dit bij mij allemaal opvallend voorspoedig. De campus waar ik ga werken is een relaxte en moderne omgeving, gelegen op een heuvel van de 'stad' en wederom omsingeld door bomen. Van de ongeveer 20.000 inwoners van Grimstad, is pakweg 3.000 student. Helaas gaan de meeste studenten in de lange zomervakantie terug naar hun ouders om daar te werken. Dit betekent dat het inwonersaantal na volgende week gedecimeerd zal worden - iets waar ik niet naar vooruit kijk.

Morgen begint dan tenslotte mijn stage aan de Universiteit van Agder. Meer hierover volgt later. Ik weet nog niet precies wat ik met dit weblog zal doen. Regelmatige updates kan ik niet beloven, maar zo nu en dan een foto moet wel lukken.

  • 01 Juni 2014 - 22:27

    Jan En Trudy:

    hoi christian,

    fijn te lezen dat je goed bent aangekomen in Grimstad na wèl een zware nacht te hebben gehad.
    Wij hopen, dat je een fijne en leerzame tijd zult hebben.
    Sukses hoor en de groetjes van ons.

    Jan en Trudy.

  • 01 Juni 2014 - 23:50

    Masja:

    Heee Chris,

    De foto's zien er echt supertof uit. Ook je verhaal, leuk om te lezen. Lekker gedetailleerd. Daar hou ik wel van. Hoop dat je daar vaker tijd voor ziet. En anders ben ik natuurlijk ook wel een beetje tevreden met foto's maar dan moet ik toch maar eens langskomen om je verhalen aan te horen hè ;) misschien sowieso wel doen :P ik wens je iig alle liefs en geluk daar en een ongelofelijke tijd

    Groetjes
    Mas

  • 02 Juni 2014 - 03:39

    Teus:

    Hey Christian,

    Klinkt en ziet er veelbelovend uit. Zie uit naar verdere verhalen indien mogelijk.

    Have fun
    Teus

  • 02 Juni 2014 - 11:48

    Lucie En Paul:

    Bij het lezen van je blog denken we weer terug aan al die mooie verhalen vanuit Australie want schrijven kun je!! Fijn dat je nu een stukje Scandinavie gaat ontdekken. Wij hebben in ieder geval genoten van onze recente reis naar Oslo. Werk ze maar neem ook de tijd voor al dat moois daar.
    Groetjes,
    Lucie en Paul.

  • 02 Juni 2014 - 16:44

    Nelly En Jan:

    Christian

    je bent het beeldend schrijven nog niet verleerd.
    leuk om zo op de hoogte te blijven.

    veel succes pap en mam

  • 02 Juni 2014 - 22:26

    Christian Van Rooij:

    Bedankt voor jullie reacties :)

  • 04 Juni 2014 - 15:42

    Marja En Frits:

    Beste Christian,
    Heb jij er al eens aan gedacht om een boek te schrijven ?
    Wij hopen dat je het goed naar je zin zult hebben.
    Fijn dat wij mee mogen genieten met jouw ervaringen.
    Marja en Frits

  • 05 Juni 2014 - 22:46

    Christian Van Rooij:

    Bedankt voor jullie bericht! Wellicht is meteen een boek wat voorbarig, maar we zullen zien :)

  • 17 Juni 2014 - 16:02

    Sylvia:

    Leuk verhaal! Klinkt goed daar! :) Overigens is het voltooid deelwoord van bedoelen nog steeds wel bedoeld, ook al zit je in Noorwegen (A) ;)

  • 20 Juni 2014 - 09:41

    Katy:

    Superleuk om je een beetje te kunnen volgen. Ik had dolgraag Noorwegen willen zien, en voor mij dan zònder sneeuw. Geniet van deze tijd!!! Groeten van Katy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Grimstad

Christian

Actief sinds 01 Juni 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 10078

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Reizen en werken in Europa

Landen bezocht: