Nokia Networks and Solutions - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Christian Rooij - WaarBenJij.nu Nokia Networks and Solutions - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Christian Rooij - WaarBenJij.nu

Nokia Networks and Solutions

Blijf op de hoogte en volg Christian

08 Mei 2015 | Hongarije, Boedapest

Zo nu en dan komt het voor dat je ineens in een andere stad, een ander land, of zelfs een ander continent wakker wordt in de morgen. Zo gebeurde het op een warme dag in augustus dat ik wakker werd in een land waarin men 'hallo' zegt zowel bij aankomst als afscheid. En wat dan? In dit geval had ik gelukkig ook iets specifieks te doen op de desbetreffende plek van bewustzijn: werk bij Nokia Networks and Solutions.

Nokia Networks and Solutions (inmiddels Nokia Networks) is het gedeelte van Nokia dat zich bezighoudt met de telecommunicatie- en netwerkkant van (mobiele) telefoons. Het onderhoudt en zet netwerken op voor andere grote bedrijven zoals T-Mobile, Vodafone en Orange. Doordat het een bedrijf is dat diensten verleend aan andere bedrijven, heeft het niet echt naamsbekendheid onder 'gewone' klanten, terwijl het toch een gigantische multinational is met een miljardenomzet en ongeveer 50.000 mensen in dienst. In tegenstelling tot de mobiele telefoon tak van Nokia (dat inmiddels volledig onder Microsoft valt) gaat het behoorlijk goed met Nokia Networks, althans in Budapest.

Toen ik er begon was de vesting in Budapest flink aan het uitbreiden: binnen de tijd dat ik er zat groeide het bedrijf van pakweg 600 medewerkers naar 1000 medewerkers. Voor mijn afdeling betekende dit iedere week 3 á 4 nieuwe gezichten. Ik werkte op een open etage waar naar verloop van tijd in totaal pakweg 65 man (druk?) aan het werk waren, allen gescheiden via de clichématige 'cubicles' (lage plastic wandjes). Zoals bij vrijwel ieder technisch bedrijf was het ratio man/vrouw bijzonder uitgebalanceerd. Natuurlijk kunnen 61 mannen en 4 vrouwen onmogelijk stil zijn, wat in combinatie met een airco die niet bestand was tegen de hoeveelheid mensen + computers in één ruimte, een bijzonder werkbare werkplek opleveren. Je kunt je nu vast beter voorstellen dat de eerste paar hete weken in Budapest niet echt een pretje waren. Na verloop van tijd went het, maar laten we zeggen dat kille Black Metal veel heeft geholpen.

Door de hoeveelheid mensen op de afdeling was er aan stereotypen op de werkvloer geen gebrek. Zo had je de Hamster-Vrouw (kucht als een hamster, drie keer per minuut; in plaats van een goede hoest is het telkens uch kuch much luch), de manager die gruwelijk veel op Joaquin Phoenix lijkt, de stille techneut die na wat biertjes bijzonder goed karaoke kan zingen, en de Smeerlap (wederom gehoest, dit keer een 'gezonde' kuch, gevolgd door het ontzettend smerig ophalen van de troggels uit zijn keel. Iedere keer weer. Iedere. Keer. Weer.).

Binnen het enorme departement was er gelukkig ook de mogelijkheid tot ontspanning. Zo hebben we in de herfst een teambuilding weekend op een boerderij op het platteland gehad. Dit hield in: palinka (bijzonder sterke Hongaarse drank), bier, goulash en karaoke in het Hongaars tot diep in de nacht. Een goede en gezellige manier om de andere 60 mensen van het departement waar je niet dagelijks mee praat te leren kennen. Aan het einde van het jaar volgde ook nog een kerstavond met de gehele afdeling. Dit hield in: palinka, bier, kersthapjes en karaoke in het Hongaars tot laat op de avond.

Het werk zelf was een interessante ervaring. Ik ben meteen vanaf de eerste dag aan de slag gegaan met het ontwikkelen van interne tools om de taken van de rest van de telecommunicatie techneuten makkelijker te maken. Voor mijn werk bij Nokia heb ik echter een geheimhoudingsverklaring moeten onderteken, waardoor ik er niet al te veel over kan vertellen. Natuurlijk gaat deze geheimhoudingsverklaring alleen op tijdens half-dronken gesprekken, laat op de avond, in een café, én met mensen van de potentiële concurrent - maar aangezien ik geen idee heb waar je deze weblog nu aan het lezen ben, neem ik liever het zekere voor het onzekere. Maar goed, bij Nokia heb ik voornamelijk als programmeur, systeem designer en zo nu en dan als vraagbaak/leraar gewerkt. Het werk was over het algemeen ontzettend concreet en praktisch en daarmee een goede manier om directe ervaring op te doen - iets waarnaar ik op zoek was. Helaas heb ik ditmaal geen ken-je-vage-IT-techniek bingo, maar gewoon wat willekeurige IT technieken om indruk te maken / voor de algemene indruk: PHP, jQuery, HTML, CakePHP, JSON, JavaScript, HTTP, ASP.NET, MySQL.

Over Nokia valt te veel te vertellen. Daarom bij deze: wordt vervolgd.

  • 08 Mei 2015 - 15:05

    Katy Hoekstra-Kwak:

    Christian, wat maak je toch ontzettend veel mee!! Hoop dat er in Duitsland ook een beetje afwisseling in zit en dat je ook daar weer veel leert. Drankjes: zeker allemaal bier? Raak je niet verslaafd aan telkens weer iets nieuws?

    Wat ik mis in je verslag is het wegblijven van de naam (namen) van meisjes die meer voor je zijn dan alleen die op de werkvloer..... Hoe zit dat????? Krijgen we daar ook een boeiend verhaal over?

    Tot het vervolg van je verhaal. Overigens las ik dat ik met mijn Nokia mobiel nu onder Microsoft val. Tja....
    Veel groeten van Katy.

  • 08 Mei 2015 - 15:17

    Christian Van Rooij:

    Hoi Katy, nou, die verhalen laat ik nog even in het midden, maar wie weet! Daarnaast vallen de nieuwe Nokia telefoons voortaan onder Microsoft, dus de oudere zijn nog gewoon echt door Nokia zelf gemaakt.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Christian

Actief sinds 01 Juni 2014
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 10071

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Reizen en werken in Europa

Landen bezocht: